... női huncutságok... magamról, a világról...

2011. július 5.

Málna

Fotó: google
Málna (Rubus idaeus), a népies neve a boldogasszony csipkéje.
Már a neve is gyönyörű! 
Sok vitamint, pl. C-vitamint - 10 dkg gyümölcs elfogyasztásával fedezzük a napi szükséglet 75%-át -, B1 és B2 vitamint, és ezek mellett káliumot, kalciumot, magnéziumot, szerves savakat tartalmaz.
Kalóriaértéke: 15 kcal / 100 g

Levelét gyógynövényként fogyasztják.
A kismamák szívesen fogyasztják teáját a terhesség utolsó heteiben, mivel ellazítja a kismedence tájékának izomzatát.
Most pedig lássunk pár málnás finomságot...

Fotó: Sajtkukac

 Málnás-zabpelyhes szelet  

 a tésztaréteghez:
1½ bögre tönköly fehérliszt
1 bögre nádcukor
1¼ bögre zabpehely
¾ tk só
¾ tk sütőpor
½ tk szódabikarbóna
½ tk fahéj
¾ bögre sótlan vaj /növényi margarin
a málnás töltelékhez
¼ bögre nádcukor
1 citrom reszelt héja és leve
½ tk fahéj
2 ek liszt
500 g (mirelit) málna
2 ek olvasztott vaj/növényi margarin
A sütőt előmelegítettem 180 Cº-ra. Egy kb. 30x30cm-es tepsit kibéleltem sütőpapírral és a kezem ügyébe készítettem.
A tészta hozzávalóit az aprítómba tettem és néhány gombnyomással durva morzsává alakítottam – gép hiányában ezt minden bizonnyal kézzel is el lehet követni, de éljen a kényelem….
A morzsás tésztából kivettem egy bögrényit, a többit pedig nagyjából egyenletesen az előkészített tepsibe nyomkodtam. 12-15 perig sütöttem, amíg kicsit elkezdett barnulni. Ezután kivettem és hűlni hagytam (a sütőt nem kapcsoltam ki, mert még szükség lesz rá)
Egy tálban kézzel alaposan összekevertem a málnát, a cukrot, a citromhéjat és levet, a lisztet, a fahéjat, és a vajat.
A málnás tölteléket egyenletesen a félig megsült tésztára terítettem, majd a félretett morzsát is rászórtam.
Visszaraktam a sütőbe és kb. 35-40 perc alatt készre sütöttem.
Miután kihűlt, remekül szeletelhető.
>---<

Fotó: google
Málna sorbet

- 450 g málna
- 120 g cukor / nádcukor / méz  opcionális
- 1.5 dl víz
- lehet még esetleg egy fél citrom levét is hozzáadni
Először a vízből és a cukorból szirupot főzök, majd a málnát turmixolom, és átpaszírozom.Ezután már csak ki kell hűteni, és fagyasztani. Fagyigéppel, vagy anélkűl.
>---<

Fotó: Mennyei Mignon
Málnás túrótorta
Hozzávalók:
a piskótatésztához
:
2 tojás, 2 ek liszt, 2 ek cukor, kis sütőpor vagy szódabikarbóna
a túrókrémhez:
1 zacskó gyors rizs (vagy kb 10-15 deka a „lassú” fajtából), 50 deka túró, 25 deka tejszínes sajtkrém (én mascarponét használtam), 15 deka porcukor, 1 citrom, 2 deci tejszín, vanília, 1 zacskó instant zselatin fix
a tetejére:
30 deka-fél kiló málna
A piskóta elkészítésével kezdem. Az alábbiakban leírt módszernél ki van zárva, hogy összeesik a tészta, vagy bármi egyéb katasztrófa. A lényeg, hogy a tojásfehérjék felverésével kezdem. Ha már kemények, mehet bele a cukor, majd a tojássárgája, végül a sütőporral elkevert liszt. Kivajazott kilisztezett tepsiben alacsony hőfokon (150 fok) sütöm tűpróbáig. De kb. 13-16 perc alatt világosbarnára sül. Kivesszük a sütőből és kihűtjük.
Mialatt a piskóta sül, megcsináljuk a túrókrémet. A rizst megfőzzük, majd langyosra hűtjük. A túrót kikeverjük a a tejszínes krémsajttal, a cukorral, a vaníliával meg a reszelt citromhéjjal. Végül belekeverjük a zselatin fixet (most találtam egy oly, ami közvetlenül a krémhez adható, ha nem ilyennel csináljuk, akkor először fel kell oldani langyos vízben).
Ezután az elmosogatott habverővel keményre verjük a tejszín. Innentől kezdve csak egy pillanat és kész a tortánk. A túrókrémet, a rizst és a tejszínhabot egymásba forgatjuk, ráöntjük a piskóta tetejére és bevágjuk a hűtőbe. Tálalás előtt már csak a gurulós málnaszemeket kell rádobálnunk.

 Jó étvágyat!! :))

Nincsenek megjegyzések: